חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

עזרה בתכנון טיול לדנמרק? השאירו פרטים 👇

כריסטיאניה (Christiania)

הרפתקה בעיר החופשית של קופנהגן

כריסטיאניה (Christiania), עיר חופשית בלב הבירה הדנית, היא למעשה עיר בתוך עיר, עולם קסום שרחוק מהנורמות החברתיות המסורתיות, עולם משגשג וצבעוני. 'העיר' כירסטיאניה שממוקמת ברובע כריסטיאנסהאבן בקופנהגן מגלמת באופן ייחודי תרבות מרתקת, חוסן היסטורי ויופי טבעי ששווה לחקור. 

סיפורה של עיר בתוך עיר

הסיפור של כריסטיאניה ייקח אתכם למסע לא שגרתי בדיוק כמו השכונה עצמה. המסע המיוחד החל בשנת 1971, כאשר קבוצה של 'פולשים היפים' השתלטו על מספר צריפים צבאיים נטושים ברחוב בודסמנדסטראד (Bådsmandsstræde) שבאזור. באותה תקופה היה מחסור בדיור בעיר קופנהגן, והפולשים מחליטים להקים קהילה קטנה משלהם בתוך 84 הדונמים של השטח הצבאי הנטוש. 

החזון של אותם פולשים היפים היה ליצור חברה עצמאית שבה כל אחד יוכל לחיות בחופשיות, מחוץ לתחום השיפוט של ממשלת דנמרק. הקהילה החדשה מקבלת את השם "כריסטיאניה", והשמועה על העיירה החופשית מתפשטת במהרה ומושכת אזרחים רבים, בעיקר אמנים, מוזיקאים ואנשי רוח, שמגיעים ליישב את הצריפים הנטושים. 

העיר הקטנה כריסטיאניה פיתחה מערכת חוקים משלה, שהייתה בלתי תלויה בממשלת דנמרק. בין החוקים שנכנסו ל'ספר החוקים' של העיר, היה איסור על סמים קשים, כלי נשק ואפילו החזקת מכוניות. החברה נבנתה על עקרונות דמוקרטיים וההחלטות התקבלו בקונצנזוס רחב, וכלל האזרחים נשאו באחריות לצליחת עצמאותה והתפתחותה של הקהילה. 

ואיך הגיבה ממשלת דנמרק? בהתחלה ניסתה הממשלה להכיל את האירוע, כשהיא נותנת לאותם פולשים 'לממש' את חזונם ולחיות באותם צריפים. לאורך השנים עלו מספר ניסיונות לסגור את הקהילה, ניסיונות שהובילו לעימותים בין הקהילה לממשלה ובין הקהילה למשטרה ובסופם נכשלו. בין המחלוקות הקשות היה 'שוק החשיש' ברחוב פושר, בו נמכרו סמים קלים בגלוי, בניגוד לחוקי ממשלת דנמרק. שוק זה הושבת על ידי התושבים בשנת 2016, זאת לאחר תקרית ירי.

בתחילת שנות ה-2000 הממשלה הדנית 'נרמלה' את קהילת כריסטיאניה, אך זו רצתה לתבוע יותר שליטה על האזור, בניגוד לרצון התושבים. לאחר מאבק משפטי ארוך, בשנת 2011 הוחלט להתיר לקהילת כריסטיאניה לרכוש את הקרקע מהממשלה, כך יוכלו להמשיך את דרך חייהם הייחודית. 

כיום, העיר החופשית כריסטיאניה היא ביתם של כ-900 תושבים וזו נחשבת לאחת מנקודות הציון הפופולאריות בבירה הצבעונית של דנמרק. ביקור בשכונה ייקח אתכם לגלות אמנות רחוב מדהימה, מבנים היסטוריים, סצנת מוזיקה מרגש, מסעדות אורגניות ועוד שלל הפתעות. 

בעוד שהיא ממשיכה להתקיים כ"עיר בתוך עיר", קהילת כריסטיאניה נותרה סמל לחוסן ומאבק כנגד חיים אלטרנטיביים וסטנדרטים. 

מה עושים ורואים בעיר החופשית כריסטיאניה?

גלו את אמנות הרחוב

מסע בעיר החופשית של כריסטיאניה ייקח אתכם לגלות רחובות צבעוניים, מעוטרים בציורי קיר ובגרפיטי שהופכים את קירות השכונה לקנבס תוסס באוויר הפתוח. הסתובבו בין הרחובות המפותלים וספגו את המראות הצבעוניים. אחד מהמקומות היפים לגלות את אמנות הרחוב של השכונה הוא רחוב פושר (Pusher Street), שנקרא בעבר 'רובע האורות הירוקים' והיה ידוע בשל סחר הקנאביס שבו. כיום, האזור מעוטר בגרפיטי ובציורי קיר שנושאים מסרים על שלום, אהבה וחיים. בכניסה הראשית לכריסטיאניה שיוצאת מרחוב Prinsessegade, תוכלו למצוא מספר ציורי קיר מרהיבים וצבעוניים, וכך גם לאורך שכונות המגורים הפסטורליות, שרבות מהן מעוטרות בציורי קיר ויצירות אמנות ייחודיות.

בקרו ברובע החלונות הירוקים (Green Light District)

מלבד סצנת האמנות שבו, רובע החלונות הירוקים, שידוע בשם רחוב פושר (Pusher Street), הוא חלק בלתי נפרד מההיסטוריה הייחודית של כריסטיאניה. הרובע המיוחד, שהיה פעם שוק קנאביס הומה, מזמין אתכם לביקור מוזר ומעניין בתוך שכונה עתיקה וצבעונית. שימו לב שאסור לצלם בשטח השכונה, אז השאירו את המצלמה במלון והגיעו להתרשם מהאווירה המיסטית של האזור.

בקרו בגלריות האמנות של העיר החופשית

כריסטיאניה היא ביתן של מספר גלריות אמנות שמציגות את עבודותיהם של אמנים מקומיים מוכשרים. בין גלריות האמנות הרבות תוכלו למצוא את הגלריה המרכזית של העיר, שנקראת Christiania Art Gallery, שם תמצאו יצירות מרהיבות ביופיין שייקחו אתכם למסע צבעוני והיסטורי. בנוסף, בעיר החופשית נערכות סדנאות רבות שבהן ניתן לראות אמנים בעבודה וחלקן מציעות לכם לקחת חלק וליצור בעצמכם יצירת אמנות או תכשיט עבודת יד.

גלו את סצנת המוזיקה בנמולנד 

במרכז השכונה הקסומה תגלו את הנמולנד (Nemoland), במה באוויר הפתוח שמארחת בכל יום ראשון בין החודשים יוני לספטמבר קונצרטים חינמיים לקהל הרחב. בכל שבוע מגיע אמן מז'אנר אחר שמציע הופעה חיה מרגשת- מקצב של להקות רוק ועד מקצבי ג'אז. זה המקום המושלם ליהנות מהופעה מעולה לצד בירה מרעננת, תוך שאתם סופגים את האווירה הכל כך מיוחדת של העיר החופשית.

צאו לרכיבה על אופניים

השבילים נטולי המכוניות של העיר לצד המרחבים הירוקים שלה הופכים את כריסטיאניה לגן עדן לרכיבה על אופניים. בעיר הומצאו סוג של אופניים חדישים, שנקראים אופני כריסטיאניה, ומספר חברות שמציעות זוג אופניים להשכרה למשך שעה, שעתיים או יום שלם. אז אם מתחשק לכם לצאת למסע ספורטיבי ברחובות העיר החופשית הצבעוניים, רכיבה על אופניים נשמעת כמו רעיון מעולה.

בתי הקפה והמסעדות המומלצים

אף חוויה אינה שלמה מבלי לשבת ולספוג את האווירה של העיר החופשית לצד קפה ומאפה או איזו ארוחה טובה. הסצנה הקולינרית של כריסטיאניה משקפת את רוח הקהילה שבה ומחויבותה לשמירה על עולמנו. בין המסעדות שבשכונה תמצאו שילוב אקלקטי של סגנונות- ממאכלים דנים מסורתיים ועד מנות צמחוניות וטבעוניות. רוב בתי הקפה והמסעדות משתמשים בחומרי גלם אורגניים ואלו מחויבים לעולם הקיימות. 

Morgenstedet: קפה- מסעדה צמחוני שמציע תפריט יומי משתנה שמבוסס על תוצרת עונתית. בית הקפה מושך אליו המונים- מקומיים ותיירים כאחד, שמגיעים ליהנות מארוחות ביתיות משובחות לצד אווירה בוהמית נינוחה. פינות הישיבה החיצוניות של הקפה מושלמות ליום שמשי נעים.

כתובת המסעדה: Fabriksområdet 134, 1440 København

Grønsagen: גן עדן טבעוני שמציע סלטים טריים, כריכים ומנות פתיחה, כולם עשויים מחומרי גלם אורגניים. 

כתובת בית הקפה: Fabriksområdet 54, 1440 København

Spiseloppen: מסעדה דנית שממוקמת בתוך מחסני תחמושת צבאיים עתיקים, והיא מציעה תפריט דני עם טוייסטים אסייתיים. חלל המסעדה מעוצב בצורה יצירתית ומקסימה שהופך את האווירה למזמינה בדיוק כמו האוכל שמוגש במקום.

כתובת המסעדה: Bådsmandsstræde 43, 1407 København

קפה נמולנד ((Cafe Nemoland: בית קפה אהוב בקרב המקומיים, שמציע תפריט פשוט וטעים- כריכים, המבורגרים וסלטים. בית הקפה נמצא לצדה של במת הקונצרטים הקיצית נמולנד, בה תוכלו ליהנות מהופעות חיות במהלך חודשי הקיץ.

כתובת בית הקפה: Fabriksområdet 52, 1440 København

מאפיית סאנשיין (Sunshine Bakery): אי אפשר לסיים בלי מתוק, ולכן נסיים עם מאפיית סאנשיין, שמציעה מבחר נהדר של לחמים, מאפים ועוגות לצד קפה או שתייה קלה. 

כתובת המאפייה: Tinghuset 44E, 1440 København

כיצד להגיע?

העיר החופשית כריסטיאניה ממוקמת ברובע כריסטיאנסהאבן (Christianshavn) שמקושר היטב לחלקי העיר באמצעות תחבורה ציבורית. ניתן להגיע לעיר החופשית על ידי קו מטרו אל תחנת Christianshavn שנמצאת כ-6 דקות הליכה מהכניסה הראשית של הרובע, על רחוב Prinsessegade.

טיפים מנצחים

 

  1. כבדו את הכללים- העיר החופשית כריסטיאניה הפכה עם השנים ליעד תיירות פופולארי, והיא נהנית מתיירות פנים וחוץ ענפה. יש לזכור כי העיר הצבעונית משמשת כביתם של תושבים רבים, ולכן יש לכבד את החוקים של העיר החופשית. חוקים אלו כוללים בין היתר איסור על ריצה (שנתפסת כסימן לפאניקה) או איסור על צילום באזורים מסוימים (כמו רובע האורות הירוקים). לאורך השכונה תמצאו מספר שלטים שמספרים למבקרים על מה מותר ומה אסור באותו האזור.
  2. הצטיידו במוזמן- בעוד שהבירה הדנית המתקדמת מעדיפה שתשלמו בכרטיסי אשראי, מוסדות רבים בכריסטיאניה אינם מקבלים אשראי. הקפידו לשאת עמכם כמה קרונות דניות כדי שתוכלו לשלם במסעדות, בתי הקפה והדוכנים של העיר החופשת.
  3. בקרו בשעות היום- העיר החופשית פתוחה למבקרים בכל שעות היממה, אך אם אתם מגיעים בפעם הראשונה לאזור מומלץ לבקר בשעות היום כדי לצפות באמנות הרחוב המרשימה, בארכיטקטורה המיוחדת וביופי הטבעי בו היא טובלת.
  4. בדקו את לוח האירועים של השכונה- בעיר החופשית כריסטיאניה תמיד קורה משהו- מקונצרט באוויר הפתוח דרך תערוכות אמנות ועד אירועי תרבות, העיר מזמינה אתכם ליהנות מאווירה תוססת. בדקו את לוחות האירועים באתר האינטרנט של העיר החופשית, ואל תפספסו אירועים מיוחדים במידה וישנם.
  5. הגיעו בראש פתוח- התרבות ואורח החיים של כריסטיאניה הם ללא ספק שונים ומיוחדים, ולכן הגיעו בראש פתוח שיאפשר לכם להעריך את החוויה וליהנות ממנה. 
  6. נסו אוכל מקומי- המסעדות ובתי הקפה בעיר החופשית מציעים סצנה קולינרית מגוונת וטעימה- ממאפיות אורגניות ועד למסעדות בעלות שם עולמי. אל תפספסו ביקור במאפייה מקומית ובבית קפה צבעוני, שיהפכו את החוויה שלכם לצבעונית עוד יותר. 
  7. קחו סיור מודרך- כדי להבין את התרבות, ההיסטוריה ואורח החיים של הקהילה המקומית, מומלץ לקחת סיור מודרך. בשכונה יוצאים אינספור סיורים וטיולים שמציעים מבט מרתק לאופייה של העיר החופשית המיוחדת.

לסיכום, העיר החופשית של כריסטיאניה היא משהו מיוחד, עיר חופשית בתוך בעיר בירה, כזו שמציעה למבקריה חוויה ייחודית ומשונה בתוך דיאלוג מתמשך, בד תוסס, חלק מההיסטוריה המפוארת של העיר קופנהגן. הקהילה המקומית שתמצאו בעיר חיה מחוץ לחיי הנורמה המקובלים, והיא מזמינה אתכם לשאול, להתבונן ולחקור. אם אתם מחפשים חוויה עשירה בתרבות, יצירתיות, צבעים ועניין, העיר החופשית של כריסטיאניה היא בדיוק בשבילכם.

רוצה לחזור למשהו ספציפי?

עזרה בתכנון טיול לדנמרק? השאירו פרטים 👇

 

חוויה בדנמרק מתחילה כאן

דילוג לתוכן