חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

עזרה בתכנון טיול לדנמרק? השאירו פרטים 👇

בת הים הקטנה הסמל של קופנהגן

מי לא שמע על בת הים הקטנה? דמות חצי אדם חצי דג שנהגתה במוחו של האנס כריסטיאן אנדרסן היא אחת מהאייקונים הבולטים והמוכרים בתרבות הדנית.

עד כדי כך שפסל בדמותה ניצב בנמל העיר קופנהגן ומהווה את אחת מהאטרקציות הבולטות בעיר. ננסה לסקור את הסיפור מאחורי הפסל וכל מה שכדאי לדעת בעת ביקור במקום. 

על סלע באמצע המים בת הים הקטנה קופנהגן

בחודש אוגוסט שנת 2013 חגגה העיר קופנהגן ולמעשה העולם כולו יומולדת 100 לבת הים הקטנה, או יותר נכון לפסל בדמותה הממוקם בנמל בקופנהגן.

עד כדי כך גבוהה חשיבותו של הפסל הזה, ולא בכדי. האנס כריסטיאן אנדרסן הוא הסופר הלאומי ואחד מהשמות המשמעותיים ביותר בהיסטוריה התרבותית של דנמרק, וכל מה שקשור אליו הפך מזמן לנכס צאן ברזל במורשת הדנית. 

ביקור בפסל בת הים הקטנה בקופנהגן
ביקור בפסל בת הים הקטנה בקופנהגן

מה הקשר בין בירה לבת הים הקטנה

באופן לא מפתיע גם כאן יש קשר למותג הבירה "קרלסברג", שמהווה את הייצוא הבולט של המדינה. בשנת 1909 הורה קארל יעקובסון ממנהלי המותג לאומן אריקסן ליצור פסל בדמות בת הים הקטנה.

יעקובסון היה מעריץ מושבע של מופע הבלט המשובח של קופנהגן אשר הציג את היצירה הכה מפורסמת של כריסטיאן אנדרסן והחליט שזוהי הדמות המתאימה לפסל. זו הייתה בעצם מתנה של המותג קרלסברג לעיר קופנהגן.

אריקסן שביקש בתחילה לפסל את דמותה של השחקנית ממופע הבלט נתקל בסירוב, וכך יצא שלבסוף אישתו של אריקסן הייתה זו ששימשה כמודל לפסל עצמו. 

עם השנים הפך הפסל למוקד עלייה אטרקטיבי ביותר לרגל של מאות אלפי תיירים בכל שנה, ויותר מזה, לאחד האייקונים המזוהים ביותר עם קופנהגן ודנמרק.

הדמות המפורסמת כל כך מסיפורו של כריסטיאן אנדרסן הביאה לפופולריות של הפסל, ובנוסף, הסרט של דיסני הפך את בת הים לכזו שאין כמעט ילד  שלא שמע עליה. 

חשוב שלא להתבלבל, ברחבי העולם קיימים העתקים רבים נוספים של פסלי בת הים הקטנה, אך זהו שבקופנהגן הוא המקורי והראשון. זה מתבטא גם בגודל וגם בשנים הרבות בהן עומד הפסל על מקומו. 

עם השנים סבל הפסל ממקרי וונדליזם רבים, אך תמיד שופץ או הוחלף בכדי לא לפגוע באתר הכה משמעותי עבור הדנים.

הגודל דווקא כן קובע

אחד הפרמטרים אשר עושים את בת הים הקטנה לפסל המקורי הוא הגודל. בעוד שבמבט ראשון נראה הפסל קטן מאשר במציאות, בפועל הוא בגודל טבעי ומדויק.

המרחק מהחוף הוא זה שמעניק לו חזות קטנה יותר. מאז אין אישור לייצר עותקים גדולים יותר, אלא רק קטנים יותר, על פי הוראתו והחלטתו של אריקסן, וכך יוצא שהעותק היחידי בגודל המקורי נמצא בקופנהגן. 

מה הסיפור של בת הים הקטנה

למעטים בינינו שלא מכירים לעומק את סיפורה של בת הים הקטנה –  בת הים התגוררה בקרקעית הים והיה אסור לה לעלות על החוף לפני שימלאו לה 15 שנים.

ביום הולדתה ה15 עלתה בת הים לחוף והוקסמה לחלוטין מכל העושר והיופי שאליו נחשפה. יותר מהכל התרגשה בת הים לפגוש נסיך יפה תואר והתאהבה בו במבט ראשון, התאהבות כזו שקיימת בעיקר באגדות והייתה נפוצה בסיפוריו של כריסטיאן אנדרסן.

הנסיך שפגשה בת הים הקטנה כמעט וטבע במימי האוקיינוס ובת הים הקטנה היא כמובן זו שהצילה אותו. בת הים הקטנה לא יכלה להשלים עם העובדה שלא תוכל לחיות יחד עם אהובה על האדמה, ופונה למכשפת הים בבקשה לעבור לחיות על החוף.

המכשפה ברשעותה עושה עם בת הים עסקה – היא תוכל לחיות על החוף לצד אהובה הנסיך, אך לטובת זאת תיאלץ לוותר על לשונה.

בת הים מסכימה כמובן. אך מי שחשב שכאן יתפתח לו סיפור אהבה פשוט ורומנטי, כנראה שלא מכיר את סיפוריו של אנדרסן. הנסיך יפה התואר לא מודע בכלל לאהבתה של בת הים, מכיוון שללא לשון היא איננה יכולה לדבר איתו.

בנוסף, נחשפת בת הים הקטנה לחיים על החוף שאינם פשוטים עבור בת ים כלל וכלל, ומתחילה להתגעגע לחיים במים, אך אפשרות זאת כבר לא קיימת עבורה.

כך מעבירה בת הים הקטנה את חייה על החוף בסבל נוראי, איננה מסתגלת ומתגעגעת לחיים בתוך המים. בסופו של דבר היא הופכת לקצף אשר נעלם כשהגלים נשברים, לאחר שהנסיך מתחתן עם אישה אחרת. 

בפסל בת הים הקטנה המקורי בקופנהגן
בפסל בת הים הקטנה המקורי בקופנהגן

האזור סביב פסל בת הים הקטנה בקופנהגן

האטרקציה הזו היא כאמור מוקד עלייה לרגל ומושכת אליה עשרות אלפי תיירים בכל שנה, אך מלבד צפייה בפסל, צילום והתפעלות, אין הרבה מה לעשות בפסל עצמו.

עם זאת, באופן טבעי הפך האזור לידידותי ביותר לתיירים, שכן הוא מהווה מוקד משיכה גדול עבור כאלה. בילוי נעים באזור הוא טיול רגלי לאורך הנמל וצפייה בספינות הפאר הרבות העוגנות בו.

הטיילת במקום תאפשר לכם לפגוש קצת את המקומיים ושגרת היום שלהם, וכמובן שיטוט בחנויות המזכרות אשר במקום.

תוכלו לרכוש מגוון מזכרות מהתרבות הדנית, דגמים של פסל בת הים הקטנה ואייקונים מקומיים אחרים.בתי הקפה החמימים והאותנטיים בנמל הם קרוב לוודאי הבילוי המהנה ביותר בעת ביקור בפסל.

שאלות נפוצות בנוגע לפסל בת הים הקטנה בקופנהגן

בהחלט כן. מדובר באחד האייקונים הבולטים ביותר בתרבות הדנית ובאחד מהפסלים המפורסמים באירופה. 

לחלוטין לא. הפסל ממוקם על סלע בתוך המים בסמוך לנמל. הגישה לאזור הפסל חופשית ואיננה כרוכה בתשלום. 

חד משמעית כן. בת הים הקטנה היא דמות מוכרת ואהובה על ילדים רבים, הרבה בזכות הסרט בעל אותו השם של וולט דיסני. 

מזג האוויר בקופנהגן חורפי בחלקים גדולים של השנה, ועל כן מומלץ לעקוב אחר התחזית. באופן כללי החודשים מאי עד ספטמבר הם הנוחים ביותר, אך הפסל פתוח למבקרים לאורך כל השנה.

זה תלוי בזמן בשנה כמובן. הימים בקופנהגן אינם ארוכים לרוב והעיר התברכה בשעות חושך רבות באופן יחסי. תיירים רבים מספרים ששעות הזריחה ושעות השקיעה הן השעות המהנות ביותר לבקר בפסל בת הים הקטנה, אך הוא כמובן זמין למבקרים לאורך כל היום. 

רוצה לחזור למשהו ספציפי?

עזרה בתכנון טיול לדנמרק? השאירו פרטים 👇

 

חוויה בדנמרק מתחילה כאן

דילוג לתוכן